Het is een effectieve SEO-strategie die niet zo uitgebreid wordt gebruikt – pagina’s toevoegen aan je eigen website die zijn geoptimaliseerd voor de namen van je ‘concurrenten’ of als tegenactie, als een concurrente teksten of namen van jou heeft ‘geleend’, die terug claimen.
Bijvoorbeeld, toen wij in 2019 begonnen met Kwalisites, was er al een website kwalisite.nl. Maar daar stond helemaal niets op (site laadt traag). Kwalisite.nl was als het ware een dood domein. Een verdere Google zoektocht op Kwalisite leverde alleen op dat het om een webbouwer in Brabant ging. Verder was er niets te vinden. Wij hebben dus vol vertrouwen Kwalisites.nl geregistreerd en zijn aan het bouwen geslagen.
Na een aantal maanden bleek dat de site kwalisites.nl nieuw leven ingeblazen werd. Wij vinden/vonden dat niet erg. De markt is groot genoeg voor dit soort diensten.
Toen wij onze VOF gingen registreren bleek dat de handelsnaam Kwalisite niet gebruikt werd. Die hebben wij er maar bij geregistreerd.
Niet veel later blijkt dat kwalisites.com ineens geregistreerd is.
Wat we soms merken is dat (potentiële) klanten op de verkeerde site uitkomen en dus bij Kwalisite.nl uitkomen. Het is dan vrij snel duidelijk dat ze niet op de juiste site zijn en dan komen ze alsnog bij ons uit.
Een SEO-strategie is dus om op je eigen site een webpagina aan te maken die geoptimaliseerd is voor de naam van de concurrent zodat bij een zoekopdracht de potentiële klanten die een (verkeerde) zoekopdracht doen, toch bij jou uitkomen.
Of wat dacht je van een ‘concurrent’ als Funnelbox die bij het opstarten voor het gemak onze tagline ‘Jij de inhoud, wij de techniek’ heeft geleend.
Het kan per ongeluk zijn geweest dat Funnelbox bij deze tagline is gekomen, maar als je er op Googlet dan komen zij, noch wij, noch de tagline naar boven. Hij is dan toch niet zo voor de hand liggend. Het lijkt er dan op dat Funnelbox wat inspiratie ‘geleend’ heeft van onze site. Dit lijkt zo te zijn als we de rest van de site bekijken (ten tijde van schrijven – december 2020). Foei Funnelbox. Dat is niet zo netjes.
Wij zouden het dus fijn vinden als mensen die op Kwalisite of Funnelbox zoeken bij ons komen omdat wij denken dat een zeker een bepaalde groep ondernemers door ons beter geholpen kan worden dan door Kwalisite of Funnelbox. En andersom waarschijnlijk ook hoor.
Dus waarom zouden we niet SEO inhoud creëren die onze site voor de neuzen van mensen krijgt die zoeken op Kwalisite of Funnelbox in plaats van Kwalisites?
Op het eerste gezicht lijkt het dat dit geen enkele ethische test haalt. En we zijn het er helemaal mee een dat Black Hat SEO-technieken niet door de beugel kunnen, maar na dit even goed doordacht te hebben, is het maken van SEO-geoptimaliseerde pagina’s voor de namen van concurrenten niet gewoon legitiem en een super-effectieve digitale marketing strategie – als het goed gedaan is?
Het optimaliseren van een site voor de naam van je concurrentie – goed of fout?
Als het goed gedaan is, en we zullen je zo uitleggen wat dat is, dan is dit waarom het gewoon legitiem is om de naam van je concurrent in de titel te zetten en een pagina te maken die geoptimaliseerd is voor die naam.
Ten eerste, je gebruikt deze tactiek niet om de eerste plek van je concurrent af te troggelen of ze helemaal uit de zoekresultaten te schoppen. Die nummer 1 plek is voor hen! Pas als we duizenden pagina’s toevoegen aan onze site, die allemaal geoptimaliseerd zijn voor Kwalisite of Funnelbox, dan hebben we misschien een beetje kans om beter te scoren in Google met het zoekwoord “Kwalisite” of “Funnelbox”.
Ten tweede, deze tactiek is legitiem omdat het nuttige en bruikbare informatie bevat voor de Google gebruiker (of Bing, of DuckDuckGo of welke zoekmachine dan ook). Een pagina voor Kwalisite of Funnelbox optimaliseren en dan prestatie-verbeterende farmaceutische middelen proberen te verkopen is overduidelijk fout en overduidelijk spam.
Maar als je overduidelijk een goed alternatief bent voor je concurrent en eerlijk en objectief de bezoeker informeert waarom dit zo is, dan slaagt dit overduidelijk voor de ethische SEO-test.
Fouten die je niet moet maken als je een pagina maakt die jou vergelijkt met je concurrent.
Onthoud dat je een pagina voornamelijk voor je bezoekers maakt, niet voor zoekmachines. Dat is een basisprincipe van de Google Webmaster Guidelines. Google richtlijnen adviseren je ook om:
- Bedrieg je gebruikers niet.
- Vermijd trucs die bedoeld zijn om de positie van zoekmachines te verbeteren. Een goede vuistregel is of je je op je gemak voelt om uit te leggen wat je hebt gedaan aan een website die met jou concurreert, of aan een Google-medewerker. Een andere nuttige test is om te vragen: “Helpt dit mijn gebruikers? Zou ik dit doen als er geen zoekmachines zouden bestaan?”
Voor een pagina Kwalisite versus Kwalisites of Funnelbox versus Kwalisites, wat voor soort content zou over de grenzen gaan van deze richtlijnen?
Stel dat ik “Kwalisite Testimonials” of “Funnelbox Reviews” in de titel van mijn pagina zou zetten en ik schreef een beschrijving met tekst die verder nergens op de pagina te vinden zou zijn waarin stond “Kwalisite maakt de beste websites. Lees onze Kwalisite Testimonials” of “Funnelbox levert de beste online marketing ervaring. Lees de Funnelbox reviews”, maar op de pagina zie je alleen maar tekst over de Testimonials en Reviews van Kwalisites en hoe fantastisch Kwalisites is en ik noem Kwalisite of Funnelbox alleen maar om de zoekmachines te bespelen zodat mijn pagina hoog scoort.
Dat is overduidelijk waar ethiek en website kwaliteit faalt als ik die benadering zou gebruiken. Het zou website bezoekers voor de gek houden en ze laten denken dat ze de website van Kwalisite of Funnelbox bezoeken. We zouden dit erg moeilijk kunnen uitleggen aan de eigenaar van Kwalisite (die info staat niet op de site, we weten niet wie het is) of aan Hugo Bakker en Sander Wielemaker van Funnelbox, als we eens een bakkie zouden doen.
Een pagina als deze zou duidelijk de grens overschrijden en misleidend of manipulatief gedrag vormen. Je wil die grens nooit overschrijden – dit zou uiteindelijk kunnen leiden tot “volledige verwijdering van een spamsite uit de zoekresultaten van Google”, zoals Google uitlegt in hun kwaliteitsrichtlijnen.
Zorg ervoor dat je dus niet
- de naam van de concurrent losstaand gebruikt in de titel van je pagina. Gebruik in plaats daarvan een titel als “Vergelijk ons met [naam van de concurrent]” wat veel beter beschrijft waar de pagina over gaat.
- de bezoekers in de hinderlaag lokt, waarin je de concurrent onderuit haalt en nooit over hun kwaliteiten spreekt, noch over jouw zwakheden. Als de concurrentie-analyse overduidelijk niet objectief is en manipulatief, dan doe je niemand een plezier.
Wie zou deze marketingtactiek moeten gebruiken?
Deze tactieken zouden gebruikt moeten worden door Davids die Goliaths proberen te bevechten – en die duidelijke concurrenten zijn van Goliath. Het kan ook gebruikt worden als twee partijen vechten om een deel van de markt. Dit is de internet variant van de aloude Coke versus Pepsi smaaktesten – als je echt bewijs hebt dat je beter bent dan de concurrentie, waarom zou je dat niet op een pagina zetten. Of de derde mogelijkheid, zoals hierboven beschreven over Kwalisite en Funnelbox, als de andere partij ineens het offensief inzet of dingen ‘leent’. Dan is het een koekje van eigen deeg.
Deze tactiek is niet voor iedereen, en eerlijk gezegd, als iedereen het deed dan zou Google de algoritmes moeten aanpassen zodat een hele pagina van zoekresultaten niet zou bestaan uit op de eerste plek de originele site en de rest varianten op “Concurrent van Bedrijf X” of “Vergelijk ons met Bedrijf X”. Het ontbreken van variatie in die zoekresultaten zou ervoor zorgen dat de engineers van Google als de sodemieter de algoritmes gaan aanpassen.
Is het moeilijk of makkelijk om te scoren op de naam van de concurrent?
Of het moeilijk of makkelijk is om jouw site gevonden te hebben als iemand op de naam van de concurrentie zoekt hangt af van jouw specifieke omstandigheden. Zijn er al veel pagina’s die scoren op hun naam? Als dat zo is dan is het een zware strijd. Hoe sterk is jouw site als je het hebt over autoriteit en aanwezigheid? Als jouw site een lichtgewicht is, dan is de kans dat jouw concurrent-geoptimaliseerde pagina niet erg hoog komt reëel.
Over het algemeen is het veel makkelijker om te scoren voor de naam van een concurrent dan voor een algemene term over een product. Stel dat wij willen scoren op de term WordPress of Website dan zijn er miljarden zoekresultaten. Dat moet je dus niet willen.
Is het dus makkelijker om te scoren op zeg “alternatieven voor Kwalisite” of “alternatieven voor Funnelbox” dan om te scoren op “website”? (Als het antwoord op deze vraag je niet meteen duidelijk is dan moet je misschien eens met ons komen praten over SEO-diensten).
Het antwoord is dat het heel veel makkelijker is om te scoren op de eerste zoekterm.
Redenen waarom deze tactiek niet vaker wordt gebruikt.
Er zijn drie redenen waarom deze effectieve SEO tactiek niet vaker wordt gebruikt.
Ten eerste, en jammer genoeg, als je onder de motorkap kijkt, krijgen veel bedrijven een heel slecht cijfer voor SEO. Ze hebben amper de basis op orde, laat staan dat ze wat geavanceerder bezig kunnen zijn zoals met deze tactiek. Voordat je je gaat haasten om allerlei pagina’s met de namen van je concurrenten op je site te zetten, huur iemand in om te kijken naar de infrastructuur van je site, de inhoud van je site, en on-page SEO. Repareer de basisdingen voordat je met deze tactiek aan de slag gaat. Als je nog niet goed scoort voor wat je verkoopt, dan is het belangrijk om je daar op te richten dan scoren op de naam van een concurrent.
Ten tweede, er is de ‘Gouden Regel van Marketing’ dat je nooit de namen van je concurrenten noemt: “Waarom zou ik mensen in hemelsnaam laten weten dat de concurrentie bestaat? Gaan ze dan niet naar hen om daar te kopen? Als ik ze niet had geïnformeerd over mijn concurrenten, dan waren ze bij mij gekomen.”
Als dat de manier is waarop je hierover denkt, dan heb je grotere problemen. Als je verliest van de concurrentie om zulke eenvoudige redenen, spendeer je tijd met het fiksen van deze competitieve en marketing defecten. Dan is deze strategie niets voor jou.
Je mist dan ook een belangrijk punt van deze strategie. Je leert je potentiële klanten niet over je concurrenten omdat de enige manier waarop deze een concurrent-geoptimaliseerde pagina vindt is als ze de naam van de concurrent al weten.
Je wilt eigenlijk je inmengen in een situatie waar de potentiële klant de naam van je concurrent kent en die van jou nog niet. Deze SEO-tactiek laat je zeggen: “Hé, ik zie dat je interesse hebt in mijn concurrent. Ik ben net zo goed en misschien wel beter, dus waarom bekijk je mij niet een keer.”
Onthoud dat dit niet de homepage is van je website. Het is een pagina die moeilijk te vinden is als iemand over je site navigeert. Als iemand jou al kent maar je concurrentie niet, dan is de kans groot dat ze nooit die paginas vinden die je hebt geoptimaliseerd voor je concurrenten.
De derde en laatste reden waarom mensen deze tactiek niet willen gebruiken, hebben we eigenlijk al genoemd. Is er een kleine kans dat je strafpunten krijgt van Google als je dit gebruikt? Zelfs al de kan minimaal is dan draaien mensen dat rad van fortuin niet. Maar als je David bent die tegen Goliath vecht, dan moet je misschien wat agressiever zijn.
En, nog even iets toevoegend aan de derde reden en de negatieve consequentie benadrukkend van deze tactiek, als je dit doet dan vergroot het de kans dat een concurrent dit ook bij jou doet. Wil je het escaleren en kan je de druk weerstaan?
Is het legaal om een pagina te optimaliseren voor de naam van je concurrent?
Er kwam net nog een belangrijke reden in me op: is het legaal?
Is het tegen de wet om te proberen te scoren voor de naam van mijn concurrent? Dat is een vraag voor een jurist en dat zijn we niet.
Er spelen twee kwesties:inbreuk op handelsmerken en minachting van concurrenten.
Wij geloven dat zolang je iets op je site hebt dat zegt ‘alle handelsmerken zijn eigendom van hun respectievelijke eigenaren’ of je erkent expliciet dat de concurrent de handelsmerken bezit. dan ben je niet schuldig aan het schenden van handelsmerkrecht. Daarnaast geeft niets in de tekst op de pagina het idee dat bij eigenaar bent van het handelsmerk van je concurrent.
Wat betreft het ten onrechte minachten of kleineren van je concurrenten moet je enorm voorzichtig zijn. In het Burgerlijk Wetboek staat dat vergelijkende reclame wel mag, maar meeliften niet. Zorg er dus voor dat elke zin op je pagina expliciet waar of niet expliciet onwaar is.
Ondanks al het bovenstaande kan het zijn dat je door de advocaat of jurist van je concurrent gesommeerd wordt op te houden. Op dat moment kan je altijd je pagina nog offline halen – of je kunt zelf je advocaat of jurist erbij roepen en het aanvechten.
Word je er nog steeds een beetje zenuwachtig van? Hier is een alternatieve benadering
Je kan altijd je content op de site van een ‘derde partij’ zetten. Er zijn miljoenen blog die graag jouw goede concurrenten-vergelijking artikelen of reviews willen posten.
Ten tweede, in plaats van de SEO-route te nemen, kun je altijd de namen van je concurrenten kopen als zoektermen in Google Adwords of andere PPC programma’s. Het schijnt zo te zijn dat Google je niet toestaat de naam van een ‘grote’ concurrent in de tekst van een advertentie te gebruiken, maar je kan wel de naam van de concurrent kopen als een zoekterm. Idealiter, om voor de pagina een goede kwaliteitsscore te krijgen, moet het de concurrent noemen; het is niet vereist maar je betaalt meer voor de advertentie-klik als de pagina niet relevant is voor de zoekterm…en dan zijn je conversies natuurlijk ook super laag.
Je verdedigen tegen deze tactiek
Dus, wat doe je als je aan de ontvangende kant staat van deze tactiek, waarbij een concurrent een pagina heeft geoptimaliseerd voor jouw naam? Een beetje dus wat wij hebben met Kwalisite en Funnelbox. Er is de ‘leer om leer’ benadering die ik eerder noemde: doe je concurrent aan wat zij jou aandoen. En, anders is er altijd de manier om via jouw juridisch adviseur een verzoek te doen om ‘te kappen met die onzin’. Je zou ook nog een Google Spam rapport kunnen indienen en om een handmatige herziening vragen door het Spamteam van Google.
De beste verdediging is om reputatie-management tactieken te gebruiken die het moeilijker maken voor anderen om te scoren met jouw bedrijfsnaam. Om te voorkomen dat Kwalisites
scoort voor Funnelbox of Kwalisite, dan is het verstandig om microsites te maken voor Funnelbox sites en Kwalisite diensten, hun aanwezigheid te versterken op verschillende social media kanalen, en zoveel mogelijk positieve pagina’s te krijgen die naar boven komen als iemand op hun bedrijfsnaam zoekt. Zodra ze dat gedaan hebben, dan wordt het erg moeilijk (maar niet onmogelijk) voor ons om goed te scoren op hun bedrijfsnaam en een beetje concurrerende karate uit te voeren op ze.
Aan de slag en succes monitoren
Overweeg je om te proberen te scoren op namen van concurrenten? Zoals bij alle marketinginitiatieven, is het een goede gewoonte om met een pilot te beginnen. Begin met een of twee concurrenten en bouw inhoud op op twee pagina’s waarmee sitebezoekers je kunnen vergelijken met de concurrentie. Misschien een open deur – zorg ervoor dat je naar de pagina’s linkt, zodat crawlers van zoekmachines de pagina kunnen vinden en indexeren.
Vergeet niet om WWMCD toe te passen op de taak die voorhanden is. Dat is SEO-jargon voor What would Matt Cutts doen? oftewel “Wat zou Matt Cutts doen?” Matt is een ongelooflijk aardige en getalenteerde man die vroeger het anti-spamteam van Google leidde. Als hij naast je zat en je inhoud las, zou hij die dan de zegen geven? Als dit niet het geval is, lees dan de Google-richtlijnen voor webmasters opnieuw en ga terug naar de tekentafel om de inhoud opnieuw te bewerken. De inhoud moet nuttig, goed en niet manipulatief zijn. Het is een vrij eenvoudige checklist.
Aangezien je niet objectief bent over je eigen bedrijf, raden we je aan iemand anders de inhoud te laten bekijken en je te laten weten of zij denken dat het eerlijk, nauwkeurig en informatief is.
Zodra de pagina’s live zijn, wordt succes behaald wanneer je zoekt naar de naam van je concurrent of de zinnen die deze bevatten en je jouw website relatief hoog in de zoekresultaten ziet verschijnen. Laat iemand anders dit ook doen want de resultaten die jij ziet zijn heel anders zijn dan wat anderen zien. Je kunt ook zoeken in de incognito- of privacymodus om een iets beter beeld te krijgen van hoe jouw site scoort voor de zin.
Daarnaast wij je Google Search Console bekijken om te zien of je scoort op een bepaalde concurrentnaam, en je wilt Google Analytics volgen om te zien of je organisch zoekverkeer ontvangt voor namen van concurrenten. Ontvang je tot slot conversies? Met andere woorden, neemt iemand de tijd om meer te weten te komen over jouw aanbod door veel pagina’s op de site te bezoeken, een leadformulier in te vullen of je te bellen of zelfs te kopen? Wanneer en als je dat ziet gebeuren, weet je dat dit een SEO-strategie is die zijn vruchten heeft afgeworpen.
Hulp nodig bij SEO? We helpen je graag verder. De kans is groot dat je nog niet klaar bent voor deze specifieke strategie van scoren-voor-concurrent-name en dat je eerst wat basis SEO-bouwstenen en huishouding moet hebben.
Neem contact met ons op en als we kunnen helpen, zullen we je snel een redelijk en doordacht voorstel doen om je te helpen jouw digitale aanwezigheid te verbeteren.