Vorige keer hebben we je het verhaal verteld van onze ongelukkige onderneemster die helemaal klem kwam te zitten met haar website. Het is een sneu maar waar verhaal en zij is niet de enigste*. Zo vaak komen we ondernemers tegen met een vergelijkbaar verhaal. Het lijkt erop dat webdesigners collectief te veel geld vragen, niet bereikbaar zijn en een site afleveren die niet helemaal voldoet.
Nou moge het duidelijk zijn dat de schuld niet altijd 100% bij de designers of bouwers ligt.
* Voor de taalpuristen onder ons: we weten dat er geen overtreffende trap is van enige. Toch wordt het in spreektaal vaak gebruikt. En omdat wij juist niet super formeel zijn en wel van spreektaal houden, blijft het lekker staan!
Maar hoe dan ook, het proces van een website (laten) maken mag een stuk transparanter, vind je niet?
Hoe staat het trouwens met jouw website?
Het standaard antwoord van veel ondernemers is dan: “Goed, ik heb een mooie site, een blog en alles”. Als we dan eens naar die site kijken dan zitten we vaak met ons hoofd in onze handen. Ja, er staat een site…en ja, soms is deze ook nog wel mooi. Toch is deze site vaak niet goed zichtbaar op een mobiel (responsive noemen we dat), is het niet duidelijk wat de ondernemer nu precies voor mij kan betekenen en is het marketingtechnisch een groot drama!
Want een mooie website is niet hetzelfde als een website die klanten trekt….
Met mooi kun je geen brood kopen, toch?
Hoe weet jij nu of jouw website marketingtechnisch wel goed in elkaar zit?
Je webbouwer zou ik niet zomaar op zijn (of haar) blauwe ogen geloven….of er moeten duidelijke bewijzen zijn…
Je vrienden en collega’s weten niet waar ze naar moeten kijken…die vinden het al snel mooi (maar ja, mooi en brood….).
Je kunt dit alleen maar zeker weten door je website (in eerste instantie) zelf te maken (of aan te passen). Echt! Het heft in eigen handen en zelf knopen doorhakken!
Ik hoor je denken, :
- Ik ben helemaal niet technisch!
Tegenwoordig hoef je niet technisch te zijn om een website te maken. Klikken en slepen is wat je moet kunnen. En bijna iedereen met een computer of laptop kan dat. En als je dat niet kan leren we je dat. - Ik heb daar geen tijd voor!
Tijd…tijd is altijd een belangrijke uitstelsmoes. Wachten op je webbouwer, voor de tiende keer uitleggen wat je wilt, extra geld verdienen om je bouwer te betalen – dát kost tijd. - Ik vind het niet leuk!
Dat kan…ieder zijn of haar ding natuurlijk. Maar vaak vinden we dingen niet leuk omdat we niet precies weten hoe het in elkaar steekt. Dan steekt angst de kop op…en dan is het excuus om het niet leuk te vinden snel gemaakt natuurlijk. - Het kost te veel geld om te leren uit te vogelen hoe dit werkt.
Ik kan natuurlijk niet in andermans portemonnee kijken. Maar draai het eens om. Wat kost je webbouwer je nu? Wat moet je elke keer afrekenen om een wijziging te laten toepassen?
Wat kost je dat per jaar? Zet dat eens tegenover een eenmalige investering..hmmm….
Wat is wél belangrijk voor je website?
- Geef de bezoeker een fijne ervaring op je site zonder weerstand.
Dit is trouwens ook belangrijk voor het scoren in Google. - Maak duidelijk wat je doel is op een pagina (de zogenoemde oproep tot actie). Keuzestress is een reëel probleem bij websitebezoekers. Als je ze verwart en het wordt te moeilijk om een besluit te maken dan maken ze de makkelijkste beslissing die er is: niets doen en dus wegklikken.
- Je reptielenbrein maakt al je beslissingen. Hoe hard we ons best ook doen onszelf te overtuigen dat dit niet zo is, het is echt zo. Spreek dus het reptielenbrein aan op je website. Het reptielenbrein heeft een heel beperkt vocabulaire. Het weet alleen maar van vechten, vluchten, eten en voortplanten…… Houd daar rekening mee op je site en spreek het verlangen of de pijn aan die je klant ervaart. Dat komt neer op wat je doet en niet hoe je het doet. Het hoe is van later belang.
- Het brein is dol op verhalen. Maak gebruik van verhalen op je site en maak gebruik van woorden die onze zintuigen aanspreken (omdat we die beperkt gebruiken als we achter de computer zitten). Uit onderzoek is gebleken dat beeldend schrijven over chocolade ongeveer net zo goed werkt als de chocolade zelf. Een heerlijk luxe chocolaatje met tongstrelende pralinévulling erin dat zo’n heerlijk knappend geluid maakt als je er in bijt….Je snapt wat we bedoelen.
Twijfel je nog of je het wel of niet zelf zal of kan doen? Kijk eens wat wij voor je kunnen betekenen.