Suzanne was na tien jaar in loondienst eindelijk voor zichzelf begonnen. Ze had er zin in.
Geen zeurende bazen die weer een nieuwe reorganisatie in de planning hadden, waarbij ze niet thuis mocht werken en waar de goede sfeer ver te zoeken was. Ze had haar handen al vol met haar 2 kinderen. School, activiteiten, opvang regelen en tussendoor ook nog proberen te werken.
Een eigen bedrijf beginnen leek haar ideaal. Lekker vanuit huis werken en makkelijk rondom de kinderopvang werken. So far so good, Suzanne ging goed van start…want ze begon meteen met een paar klanten. Maar toen, eenmaal in de online wereld had ze snel door dat ze toch echt wel eruit moest springen om niet in de massa te verdrinken. Ze bedacht dat ze haar website maar door een webdesigner moest laten maken. Haar man kende nog wel een goed bureau die ook de website voor zijn bedrijf had gedaan. Na een paar gesprekken met die webdesigners was Suzanne al helemaal de weg kwijt. Er kwamen termen voorbij die ze niet snapte: WordPress, CTA, CPC, funnel, retargeting, CSS.
Van ellende accepteerde ze de offerte en gaf alles uit handen. De designers stuurden haar een algemene vragenlijst en vroegen om een aantal teksten en foto’s. In de 3 maanden die volgden hoorde Suzanne, helemaal niets. Als ze belde dan kreeg ze te horen dat de designer het druk had. De dagen vlogen voorbij en nog had ze niets…. Eindelijk, na 4 maanden kreeg ze bericht dat haar website live stond en of ze maar even €5000,- wilde afrekenen. Suzanne was in tranen…. €5000,- dat was zo veel geld…. Ze kon zichzelf wel voor de kop slaan dat ze niet van tevoren een vaste prijs had afgesproken. Met pijn in haar hart en portemonnee maakte Suzanne het grootste gedeelte van haar spaargeld over. Daar ging de zomervakantie. Maar wat nog erger was, als ze naar haar gloedje nieuwe site keek….dan werd ze niet blij…..
De site had kleuren die niet bij haar pasten, de teksten waren herschreven en leken in de verste verte niet op teksten die zij zou schrijven. Het leek wel de site van iemand anders met haar naam en foto’s erop geplakt. Het huilen stond haar nader dan het lachen…. €5000,- en een site waar ze niet trots op was. De tijd sukkelde door….
Suzanne had nog steeds problemen om klanten te krijgen en ze durfde ook eigenlijk niet mensen naar haar website te sturen. Op een dag nam ze een beslissing. Die website was zoals hij was, maar de teksten kon ze toch zeker wel aanpassen? In haar e-mail kon ze niets vinden over login-gegevens. Had de webbouwer haar nooit gegevens gegeven? Dan maar even bellen…. Ja, hoor, ze hadden het weer druk.
Volgende week zouden ze terugbellen…..
Suzanne wachtte netjes een week en belde toen nog maar een keer. De designer was op vakantie. Suzanne werd nu een beetje hopeloos……en dat werkte door in haar bedrijf. Ze merkte dat de fut er uitging… Het verhaal van Suzanne is zo herkenbaar. Ook voor mij.
Ik ben een beetje een controlfreak dus dingen uit handen geven vind ik sowieso moeilijk. Niet omdat ik twijfel aan de capaciteiten van de ander maar omdat het nooit helemaal wordt zoals ik het in mijn hoofd heb. Daarom ben ik een fan van ‘zelf doen’. In ieder geval totdat je weet wat je uit handen geeft en je kunt onderhandelen met een professional zodat je controle houdt over je eigen onderneming en het proces.
Sinds ik eind jaren ’80 begon in de ICT (yep, mijn informatica-studie begon in 1990) heb ik het internet zien opkomen in Nederland. En dat ging hard, heel hard. Waar in het begin websites begonnen met 1 pagina met niet meer dan tekst, is het landschap aardig veranderd. Ik heb meegewerkt aan websites van veel gerenommeerde bedrijven, groot en klein en in veel verschillende bedrijfstakken. Allemaal heel verschillende website….Bakken met pagina’s, de meeste flitsende functionaliteit, kleurrijke beelden en teksten. Ja, je moet wat in je mars hebben om een goed wervende website neer te zetten….daar moet je een professional voor inhuren…
Fout!
Jij kan dat ook.
Wat namelijk vaak vergeten wordt is dat als je de mooie kleuren en plaatjes wegdenkt, er een heleboel andere dingen gaan spelen die veel meer met marketing en neurowetenschap te maken hebben. En die dingen zijn veel belangrijker dan het vette design…..
En met de hedendaagse programma’s en tools die er beschikbaar zijn hoef je geen grafische opleiding of informatica meer gestudeerd te hebben om een goed website in elkaar te zetten die klanten binnenhaalt.
Oh, en om even bovenstaand verhaal terug te komen: Wat heeft onze enthousiaste maar niet zo blije onderneemster uiteindelijk gedaan? Ze heeft die gruwelijke webdesigner de laan uitgestuurd nadat ze hem even duidelijk had verteld wat ze van het hele proces vond. Ze is bij ons gekomen en heeft samen met ons een Kwalisites website opgezet waar ze wel blij van wordt en die ze zelf kan onderhouden.
Geen zeurende bazen die weer een nieuwe reorganisatie in de planning hadden, waarbij ze niet thuis mocht werken en waar de goede sfeer ver te zoeken was. Ze had haar handen al vol met haar 2 kinderen. School, activiteiten, opvang regelen en tussendoor ook nog proberen te werken.
Een eigen bedrijf beginnen leek haar ideaal. Lekker vanuit huis werken en makkelijk rondom de kinderopvang werken. So far so good, Suzanne ging goed van start…want ze begon meteen met een paar klanten. Maar toen, eenmaal in de online wereld had ze snel door dat ze toch echt wel eruit moest springen om niet in de massa te verdrinken. Ze bedacht dat ze haar website maar door een webdesigner moest laten maken. Haar man kende nog wel een goed bureau die ook de website voor zijn bedrijf had gedaan. Na een paar gesprekken met die webdesigners was Suzanne al helemaal de weg kwijt. Er kwamen termen voorbij die ze niet snapte: WordPress, CTA, CPC, funnel, retargeting, CSS.
Van ellende accepteerde ze de offerte en gaf alles uit handen. De designers stuurden haar een algemene vragenlijst en vroegen om een aantal teksten en foto’s. In de 3 maanden die volgden hoorde Suzanne, helemaal niets. Als ze belde dan kreeg ze te horen dat de designer het druk had. De dagen vlogen voorbij en nog had ze niets…. Eindelijk, na 4 maanden kreeg ze bericht dat haar website live stond en of ze maar even €5000,- wilde afrekenen. Suzanne was in tranen…. €5000,- dat was zo veel geld…. Ze kon zichzelf wel voor de kop slaan dat ze niet van tevoren een vaste prijs had afgesproken. Met pijn in haar hart en portemonnee maakte Suzanne het grootste gedeelte van haar spaargeld over. Daar ging de zomervakantie. Maar wat nog erger was, als ze naar haar gloedje nieuwe site keek….dan werd ze niet blij…..
De site had kleuren die niet bij haar pasten, de teksten waren herschreven en leken in de verste verte niet op teksten die zij zou schrijven. Het leek wel de site van iemand anders met haar naam en foto’s erop geplakt. Het huilen stond haar nader dan het lachen…. €5000,- en een site waar ze niet trots op was. De tijd sukkelde door….
Suzanne had nog steeds problemen om klanten te krijgen en ze durfde ook eigenlijk niet mensen naar haar website te sturen. Op een dag nam ze een beslissing. Die website was zoals hij was, maar de teksten kon ze toch zeker wel aanpassen? In haar e-mail kon ze niets vinden over login-gegevens. Had de webbouwer haar nooit gegevens gegeven? Dan maar even bellen…. Ja, hoor, ze hadden het weer druk.
Volgende week zouden ze terugbellen…..
Suzanne wachtte netjes een week en belde toen nog maar een keer. De designer was op vakantie. Suzanne werd nu een beetje hopeloos……en dat werkte door in haar bedrijf. Ze merkte dat de fut er uitging… Het verhaal van Suzanne is zo herkenbaar. Ook voor mij.
Ik ben een beetje een controlfreak dus dingen uit handen geven vind ik sowieso moeilijk. Niet omdat ik twijfel aan de capaciteiten van de ander maar omdat het nooit helemaal wordt zoals ik het in mijn hoofd heb. Daarom ben ik een fan van ‘zelf doen’. In ieder geval totdat je weet wat je uit handen geeft en je kunt onderhandelen met een professional zodat je controle houdt over je eigen onderneming en het proces.
Sinds ik eind jaren ’80 begon in de ICT (yep, mijn informatica-studie begon in 1990) heb ik het internet zien opkomen in Nederland. En dat ging hard, heel hard. Waar in het begin websites begonnen met 1 pagina met niet meer dan tekst, is het landschap aardig veranderd. Ik heb meegewerkt aan websites van veel gerenommeerde bedrijven, groot en klein en in veel verschillende bedrijfstakken. Allemaal heel verschillende website….Bakken met pagina’s, de meeste flitsende functionaliteit, kleurrijke beelden en teksten. Ja, je moet wat in je mars hebben om een goed wervende website neer te zetten….daar moet je een professional voor inhuren…
Fout!
Jij kan dat ook.
Wat namelijk vaak vergeten wordt is dat als je de mooie kleuren en plaatjes wegdenkt, er een heleboel andere dingen gaan spelen die veel meer met marketing en neurowetenschap te maken hebben. En die dingen zijn veel belangrijker dan het vette design…..
En met de hedendaagse programma’s en tools die er beschikbaar zijn hoef je geen grafische opleiding of informatica meer gestudeerd te hebben om een goed website in elkaar te zetten die klanten binnenhaalt.
Oh, en om even bovenstaand verhaal terug te komen: Wat heeft onze enthousiaste maar niet zo blije onderneemster uiteindelijk gedaan? Ze heeft die gruwelijke webdesigner de laan uitgestuurd nadat ze hem even duidelijk had verteld wat ze van het hele proces vond. Ze is bij ons gekomen en heeft samen met ons een Kwalisites website opgezet waar ze wel blij van wordt en die ze zelf kan onderhouden.