Een website die hoort inmiddels bij ondernemen.
Voordat je een nieuwe website de lucht in slingert moet je even pas op de plaats maken.
Waar je 20 jaar geleden nog een uitzondering was met een website, ben je er nu een als je er geen hebt. De Gouden Gids en het telefoonboek zijn op sterven na dood. Wat doe je als je een bedrijf zoekt? Juist, je gaat zoeken op internet en waarschijnlijk met Google.
Of, als je kennis maakt met iemand bij een netwerkbijeenkomst dan kijk je na het linken met LinkedIn waarschijnlijk op de website van deze persoon.
Waarom doen we dit? Omdat we allemaal erg nieuwsgierig zijn en meer willen weten over deze persoon of dit bedrijf. En wat is nu beter dan de website?
Dit betekent dus ook dat je niet zomaar een website moet neerzetten. Net zoals je nadenkt over wat je op je visitekaartje zet, moet je dat zeker doen voor je website. Je website is meer dan je online visitekaartje. Je website is eigenlijk jouw online vertegenwoordiging, de digitale ‘jij’. De basis van waaruit je alles online doet. Die moet dus goed in elkaar zitten en jou (en jouw bedrijf) goed weergeven.
Wat zijn nu de dingen die je moet doen voordat je aan een nieuwe website begint?
Nee, het is niet een webbouwer en een designer zoeken of een huisstijl laten maken. Dat kan je doen, maar dan pas in een later stadium.
De drie dingen zijn:
- Bepaal je doelgroep
Het mooiste is als je een complete beschrijving hebt van je ideale klant. Laat het je echter niet weerhouden als je dit niet hebt. Ook zonder een perfect profiel van een ideale klant kan je heel goed ondernemen. Maar je moet wel weten met wie je handel wilt drijven. Wat voor soort klanten wil jij bedienen? Als je helemaal geen idee hebt wordt het tijd om daar eens goed over na te denken. Het soort klant bepaalt namelijk wat je aanbiedt en hoe je het aanbiedt. Zijn het mannen of vrouwen? En als je dat onderscheid maakt, wat voor mannen en vrouwen zijn het?
Je doelgroep bepaalt ook de taal die je gebruikt op je website. Het kan een groot verschil maken of je formele of informele taal gebruikt.
Je ziet, het is erg belangrijk dat je weet waaruit je doelgroep bestaat. - Bepaal je pitch
Hoe kan jij binnen 1 minuut vertellen wat je doet?
Mensen hebben tegenwoordig steeds meer moeite ergens met concentratie naar te kijken. Zo heb je voor een website maar 3 seconden. Binnen 3 seconden bepaalt iemand (onbewust) of jouw website interessant is of niet. Binnen 3 seconden moet je die aandacht trekken. Als je al niet in 1 minuut kunt vertellen wat je doet dan worden die 3 seconden ook niets. Sowieso, als je een website laat bouwen moet je aan de bouwer concreet kunnen vertellen wat je doet. Als het kan binnen 1 minuut. En die pitch gebruik je als basis voor je website. - Bepaal het doel van je website.
Je kunt een website voor verschillende doelen inzetten. Puur als informatiesite bijvoorbeeld. Blogs zijn hier een goed voorbeeld van. Je kunt je site ook inzetten als community site. Dan is het doel om mensen bijeen te krijgen en informatie te delen. Je kunt je site gebruiken om te verkopen. Nou ja, noem maar op. Een mix van doelen is natuurlijk ook mogelijk. Het is echter wel belangrijk dat je van tevoren bepaalt wat je wilt bereiken met jouw site.
Op het moment dat je de drie bovengenoemde stappen duidelijk hebt voordat je je website gaat maken, wordt het makkelijker om deze te maken. Er ontstaat meer focus en dat komt de kwaliteit van je site alleen maar ten goede en dan uiteindelijk is dat ook positief voor de omzet van je bedrijf.
Hoe staat het met jouw website?